søndag 27. februar 2011

De siste dagene av Paradis!

Beklager at det ikke har kommet flere bilder fra Perhentian og tidligere, men nå får vi beskjed om at vi ikke har plass til mer på bloggen vår, så til vi finner ut hva vi skal gjøre blir det ikke flere bilder. Tror vi må kjøpe oss plass på bloggen, så vi får se om vi får det til. Beklager for dette!

Tirsdag 22. Februar (Kamilla)
I dag hadde vi fri, de som skal ta dykkerlappen har holdt på med det i dag og resten av gruppa var på øyvandring. Da jeg våknet gikk jeg ned på stranden og der traff jeg Therese og etter hvert kom Helga. Vi bestemte oss for å gå bort på Long Beach og var der hele dagen.  Det var kjempe koselig, det blåste veldig så bølgene var store. Da var det gøy å bade, men litt skummelt også når man ble dratt under av strømmen.

Onsdag 23. februar (Anine)
I dag var det forelesning kvart over ni, og temaet denne gangen var faktisk Sayyid Qutb (viktig person innenfor islamisering og Det muslimske brorskap), Osama bin Laden og al-Quida. Levi er så engasjert og ivrig når han forteller, så han datt en del ut fra manus. Blant annet var et sidesprang å fortelle oss om at Osama bin Ladens favorittprogram på tv som barn var Bonanza og at han nektet sine egne barn å se på Sesam Stasjon! :p Etter forelesningen satt Kamilla seg på dataen, mens jeg tok meg en tur på Long Beach sammen med Helga. Da vi kom bort var allerede Hanne, Esther, Therese, Sandra og Maria der borte, så vi la oss sammen med dem. Det var kjempestore bølger, så vi tilbrakte en del tid i vannet hvor vi lekte oss i bølgene. Ellers ble det litt lesing, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å konsentrere meg i sola. Da jeg kom tilbake var vi på rommet og las litt før vi gikk ut og spiste middag.
 

Torsdag 24. Februar (Kamilla)
I dag var vi en liten gjeng som var på skolebesøk i landsbyen. Skolen ligger på den store øya og de lever ganske primitivt der, men skolen var ordentlig. Da vi først kom gikk vi rett på en gjeng 1.klassinger, de var utrolig søte, jeg skal legge ut noen bilder av dem. Vi var en time i 5.klasse og en time i 6.klasse. Det var ikke mye engelsk de kunne, selv om de hadde hatt engelsk fra 1.klasse med en time hver dag. En engelskoppgave de hadde var å skrive ”DOG” side opp og side ned, det sier kanskje sitt om hvor problemet ligger. Etterpå kom Chatrin en svensk jente som har kjæreste herfra. Hun fortalte oss litt om hvordan det er der og viste oss rundt i landsbyen.
Da vi kom tilbake gikk vi en gjeng bort på Long beach og solte oss og badet. Dette er livet!!

Fredag 25. Februar (Kamilla)
I dag hadde vi forelesning om skyld, skam og empati.  Dette har vi sett i forhold til ulike religioner. Skam er hva du tror andre mener om deg, mens skyld er din egen bedømmelse når man føler man har gjort noe galt. Vi har lært at empati er i stor grad medfødt, men at den også til en viss grad kan øves opp. Kristendommen baserer seg på skyld og empati, mens islam er preget av skam og ære med lite empati.
Etter forelesning dro jeg, Helga, Esther, Sandra, Maria, Anine, Therese og Hanne ut for å snorkle. Vi var på 3 ulike plasser det var en øvelsessak å svømme med svømmeføtter og ikke minst og unngå å få vann i snorkelen. Den ene plassen var der utrolig mange småfisk. Enda flere ble det når vi skulle gå opp, og han som var med oss matet fiskene på oss! Vi var omringet og det var utrolig ekkelt!
Da vi kom tilbake hadde vi lunsj på stranden, nesten alle hadde pannekaker av noen slag, med ananas, banan eller bare med sirup og syltetøy. De smaker akkurat som hjemme! J
På kvelden hadde vi date med Sigri. Vi var først på stranden og spiste, etterpå var det filmkveld på 415. Vi så ”the blind side”, en utrolig koselig film om en familie som tar en gutt inn i familien. Det ble en sen kveld, men det var verdt det..

Lørdag 26. februar (Anine)
I dag var det opp til vanlig tid for å ha forelesning kvart over 9. Vi hadde om islamsk etikk og muslimsk moral og muslimers/islams syn på krig. Etter forelesningen intervjuet vi ei muslimsk jente om hennes syn og gjennomføring av bønn, før vi hadde lunsj på hotellet. Etterpå satt Kamilla litt på dataen før hun gikk på rommet og slappet av, mens jeg gikk en tur ned på stranda. Da jeg kom tilbake til rommet skulle Kamilla akkurat til å se en film; The ugly truth, men jeg fant ut at jeg ble nødt til å lese litt mer pensum. Selv om det ble veldig lite pensumlesing, veldig mye sudokuløsing og til og med en liten lunsj nummer to. Vi fant ut av vi ble nødt til å spise litt, så lenge fellesmiddagen ikke er før halv åtte i kveld. Klokken åtte samlet vi oss nede på stranda på restauranten med de røde stolene (restaurantene på stranda har fått navn av oss etter hvilken farge de har på stolene, den røde restauranten og den blå restauranten). Her hadde festkomiteen bestilt langbord, og vi hadde en kjempekoselig fellesmiddag. Etter middagen gikk vi opp på verandaen til Lene, Sigri og Vidar (egentlig også Preben sin, man han har reist til Kuala Lumpur for å treffe Elisabeth), hvor festen fortsatte før vi skulle videre til Long Beach.

Søndag 27. februar (Anine)
I dag sov vi lenge fordi det ble sent i natt. Etter fellesmiddagen nede på stranden og fortsatte festen på verandaen til Lene, Sigri og Vidar. Da de andre gikk over til Long Beach var klokken nesten ett, og meg og Kamilla bestemte oss for å gå hjem og legge oss. Vi snakket med våre kjære (Ronny og Vegard) før vi gikk inn for å legge oss. Planen var å få sovet mange timer, men det endte med at vi lå og snakket til klokken var nesten fire. Dermed ble det til at vi sov ganske lenge. Jeg lå våken fra ti og da klokken var halv tolv gadd jeg ikke ligge å vri meg lengre, så da slo jeg på nattbordslampa og la meg til å lese litt pensum. Da klokken nærmet seg halv ett våknet Kamilla og vi gjorde oss klare til å gå på stranda, og smurte oss med solkrem. Telefonen min ringte, og det var Sigri som lurte på om jeg hadde lyst til å være med å dykke klokken 1, og det ble det til. Jeg hev i meg litt frokost på den blå restauranten før meg, Sigri, Lene og Tone var og dykket. Planen var egentlig et skipsvrak, men på grunn av for mye bølger ble det samme sted som vi var forrige gang, men det var gøy likevel! =) Sikten var enda bedre enn forrige gang, og vi fikk sett en del flere fisker denne gangen, blant annet en kjempestor Trigger fish. I mellomtiden var Kamilla på stranda og koste seg. Vi rakk å spise lunsj og skifte før det var forelesning om Kambodsja. Nå kan vi en del om Kambodsjas historie, og er forberedt på hva som har skjedd i landet vi skal reise videre til i morgen.
På kvelden intervjuet vi sjefen på hotellet om hvordan det er med muslimer og bønn (vi skal skrive eksamensoppgave om temaet ”Kristendommen og islam, og deres syn på bønn”, og oppgaven skal baseres på intervju). Ellers skrev vi blogginnlegg, satt en del på internett for å ordne blogginnlegget og snakket med dem der hjemme! =) Sannsynligvis blir det litt pakking i kveld siden vi drar videre til fastlandet og Kuala Lumpur i morgen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar