fredag 4. februar 2011

11 dager uten internett fører til lange blogginnlegg - fra Kuala Lumpur og de første dagene på Sri Lanka

Til dette blogginnlegget har vi skrevet litt hver. Noen dager skjer det mye, andre dager litt mindre, så innholdet hver dag varierer veldig. Håper dere får en god lesning!

Kuala Lumpur
Fredag 21. januar
I dag har vi vært med på metodistiske husgrupper. Her kommer fra Kamilla sin opplevelse med det:
I dag har vi, meg, Vidar og Lene, vært på hjemmebesøk hos en metodistisk familie. Vi ble hentet ved kirken, som lå ved hotellet vårt, og ble tatt godt i mot hos familien. Vi satte oss til bordet nesten med en gang og der ble tallerkene våre øst opp med det ekleste du kan tenke deg. Heldigvis hadde vi fått Cola til (trodde vi), men det smakte en blanding av tannkrem og soya saus! Jeg klarte å pine i meg ¾ av tallerken men da sa det stopp, jeg kjente at det var på vei opp igjen, så hushjelpen måtte ta inn tallerkenen min med mat på (kona i huset så rart på meg). Da jeg trodde vi var ferdig med å spise kom desserten, det var oransje poteter i en sukkerlake, forferdelig vondt det også! Etterpå kom resten av bibelgruppen deres, det var 25 stk i alle aldre, vi presenterte oss og var med på sang, bibeltime og bønn. Jeg var utrolig glad da vi kjørte hjemover.

Dette er Alex og hans nepalesiske kompis som kom og hentet oss ved kirken. Det var Alex's familie vi (Anine) var hjemme hos.

Her forbereder de seg på å studere Bibelen

De søte gamle damene på Bibelgruppa
Lørdag 22. januar
I dag var vi og besøkte nok et hindu tempel, en moské og var i Batu Caves. Batu Caves er et stort hinduistisk tempel inne i en diger grotte i fjellet. For å komme opp måtte vi gå mange trappetrinn, og på veien passerte vi en diger (den største i verden?) Muruganstatue. På kvelden var hele klassen ute sammen med en malaysisk muslim og spiste på en indisk restaurant.

Puja i hindutempelet

Her står Levi og forklarer for Helena om Shiva og hans familie

Statsmoskeen i Kuala Lumpur

Sigri og Kamilla prøvde å leke på den muslimske lekeplassen, men fikk det ikke til

Statsmoskeen

Anine og Kamilla i kappene vi fikk for å være "hellige" nok til å komme inn til moskeen

Levi ble litt ivrig da han holdt på å ta bilder

Det ble flere bilder av oss enn av selve moskeen, vi måtte ta noen gruppebilder når alle hadde like "klær"

Noen av jentene

Anine og Kamilla

Noen av jentene i gruppa

Koranen stod til utstilling i koranstativ

Inne i moskeen - ikke tillatt for oss ikke-muslimer å gå inn dit, så vi måtta ta bilde inn fra utsiden

Her sitter de og studerer Koranen

På t-banen ut til Batu Caves var det forbudt å kysse!

Grønn gudestatue

Kamilla med en lokal klovn

Helena og Kamilla foran Batu Caves (i enden av trappene) og (verdens største?) Muruganstaute.

Apene i Batu Caves storkoste seg med rester etter gårsdagens Thaipusamfeiring

Et av templene i Batu Caves

Søt ape som etterhvert flekket tenner og ikke var så søt

Et annet tempel inne i grotta

To aper som holder på usømeligheter

Batu Caves

En statue på et hindutemlep

Hindutempel ved bunnen av trappene opp til Batu Caves

Gullstatue av Murugan

De skriver ordene akkurat som de sier dem

KL tower og tvillingtårnene mellom to bygg da vi skulle ut på den indiske restauranten

KL-tower og tvillingtårnene

Søndag 23. januar
I dag var vi på gudstjeneste i en metodist kirke, resten av dagen var fri. Vi var en gjeng som tok taxi til byen for å shoppe, men da vi kom frem viste det seg at det nesten bare var merkebutikker på det senteret, så det ble mest kikking.  Vi var på Starbuck, og satte oss på trappa utenfor Twin towers før vi gikk bort til KL tower for å se på utsikten over Kuala Lumpur, men vi droppet det når vi fikk høre at det var tåkete og dårlig sikt. Så istedenfor gikk vi tilbake til Twin Tower for å spise middag, vi satt ute og det var kjempekoselig. Da det ble mørkt dro vi bort i en park og tok masse bilder med Twin tower i bakgrunnen.

Her ble ungdomslederne og søndagsskolelederne "innviet" og bedt for under gudstjenesten i Metodistkirka

Pastoren som holdt talen - en kjempelang tale på litt dårlig engelsk

Kamilla liker stilen til dama på plakaten - en butikk i Twin Towers

En liten del av senteret som er i forbindelse med Twin Towers - mange kjempedyre merkebutikker

Senteret var "Så som så"!

Plutselig skjedde det noe på en scene, så folk samlet seg i alle etasjene for å se på

Twin Tower (helt nede på bildet er dagens gjeng med på bildet. Vanskelig å se, men de er der :p)

KL Tower

Anine, Kamilla, Sigri, Lene, Liv Randi og Minda - Benedikte som fotograf

Fontener utenfor Twin Towers hadde vannshow på kvelden

Twin Towers som er kjent for broen mellom dem

Fonteneshow på kvelden

Twin Towers by night

Liv Randi, Anine, Minda, Lene, Kamilla, Sigri og Benedikte foran Twin Towers

Det ble tatt mange bilder denne kvelden - her er et hvor Anine "holder" broen oppe

Mandag 24. januar
I dag hadde vi gjesteforelesere som snakket om situasjonen i Malaysia og Kristendommen vs. Islam. Vi spiste lunsj på den faste restauranten vår i Chinatown; Chicken fried rice. Resten av kvelden min gikk med til å skype med mamma, pappa og Elin og pakking.

Den ene gjesteforeleseren

Vidar spiser mat med pinner - det var ikke like lett

Sondre sloss lenge med denne vårrullen for å klare å få den opp med pinnene

Mange var glade og fornøyde etter et helt måltid spist med pinner

Sri Lanka
Tirsdag natt 25. januar
Det var en trøtt gjeng som dro fra hotellet kl 3 om natten på vei mot Sir Lanka. Da vi kom frem til Negombo skinte solen og det ble bading og soling på stranden. Det ble mest bading på meg for det blåste litt så bølgene slo inn mot land og det var veldig gøy å hoppe i dem. Jeg mistet først solbrillene mine i bølgene, så hårbåndet og til slutt stikken og jeg kunne jo bare glemme å finne dem igjen. Vel tilbake på hotellet lå vi litt og las på senga før vi sovnet et par timer begge to. Da vi våknet igjen hadde det blitt mørkt og det var på tide å få i oss noe mat. Etter mye om og men fant vi oss en restaurant, og her ble vi sittende ute, noe som i ettertid viste seg å ikke være så lurt da vi kom tilbake på hotellet og oppdaget at vi hadde fått kjempemange mygg (eller loppe-) stikk oppover beina.

Maria og Levi ligger på flyplassen og hviler frem til avreise

Sitter og venter på flyet videre
Onsdag 26. januar
Vi hadde forelesning på hotellet før vi dro ut for å spise lunsj. Etterpå dro vi på spa for å få massasje. Det var kjempe deilig, jeg hadde hode, skuldre, nakke og ryggmassasje, veldig godt, men litt lite knaing, terningkast: 5. På kvelden hadde vi blinddates og jeg, Preben, Lene, Benedikte og Inki var ut og spiste sammen, det var kjempe koselig.

Forelesningssalen vår på hotellet

Måtte bare ta bilde av en av de berømte Tuk-Tukene!

Gjengen på masasjebehandlingen

Det var veldig pent der vi fikk behandlingen

Solnedgang før vi skulle ut på blinddate

Solnedgang ut over sjøen på kvelden
Torsdag 27. januar
Vi reiste kl 4 på morgenen for vi skulle på delfinsafari. Kjøreturen tok lengre tid enn beregnet, men da kl var 7 var vi fremme. Vi satt oss i de 5 båtene på vei mot delfinene. Det blåste og det var store bølger. Foran på ”dekk” sto en mann som skulle sikte oss inn på delfinene, og på vei ut begynte han å be. Vi ble veldig skeptiske og lurte på om det var at vi skulle se delfiner eller om det var at vi skulle komme hjem igjen han ba om. Vi kjørte en time langt ut på sjøen og der kom det masse delfiner, de hoppet og svømte rundt båten. Etter en stund ble Kamilla kvalm og vi måtte kjøre inn over igjen, til Anines fortvilelse, som elsker delfiner. Da alle hadde kommet tilbake skulle vi kjøre videre i bussen vår, men det tok ikke lang tid før det kom et høyt smell. Vi trodde det var kinaputter (etter en valgkamp vi hadde kjørt forbi) som hadde hengt seg fast, men det viste seg at vi hadde punktert. Vi måtte bytte dekk og det tok sin tid før vi endelig ankom hotellet i Anuradhapura. På kvelden var vi ute på en kinesisk restaurant og spiste.

Trond ordnet frokost til oss!

På vei oppover så jeg dette - stor kontrast i forhold til hva vi har hjemme!

Båtene vi skulle bruke ligger klar nede ved strandkanten

En av båtene er klare til avreise

Vår båt - Linselus Anine, Hanne, Esther og Vidar. Kamilla og Tone var også med, men ble ikke med på bildet

På vei ut på det åpne hav

Prebens båt er klare for delfinsafari!

Ovenfor og nedenfor er tre av de få bildene vi klarte ta mens delifinene faktisk var over vannflaten!

Slik ser det ut under valgkampanjer på Sri Lanka

En liten stilig båt langs veien

Det har skjedd litt utvikling på rismarkene på Sri Lanka også!

På grunn av valgkampen ble vi nødt til å kjøre en ganske stor omvei rundt to av byene vi skulle kjøre gjennom

Tuting er sjåførers favoritthobby på Sri Lanka, men i enkelte distrikt var det forbudt

Fare for kryssende trafikk - ville elefanter!!!
Fredag 28. januar
I dag var første stopp på rundturen et museum hvor guiden vår, en ordentlig gammel mann med dårlige engelskkunnskaper, hadde vært med å gravd frem en del ting på museet fra noen ruiner. Inne på museet var det ulike steinfigurer og skulpturer som noen arkeologer, deriblant guiden vår, hadde gravd ut. De hadde også funnet mange malerier på noen steiner nede i et vann. Disse småbitene fra malerier hadde guiden vår vært med på å sette sammen, og de forestilte Buddha i ulike stillinger. Videre derfra gikk turen til en stor (lurer på om det var verdens største) dagoba. Dette var det eldste bygget i verden, med unntak av tre pyramider i Egypt, og også et av de største, som hadde blitt bygd i antikken. Videre kom vi til stedet hvor de hadde plantet førstegenerasjonsstiklingen fra Bodhitreet Buddha satt under da han ble opplyst, og det sies å være det eldste treet i verden som man kjenner opprinnelsen til.

Guiden vår var en gammel mann som hadde jobbet i ganske mange år som arkeolog og hadde vært med på å grave ut ganske mye av det vi fikk sett i løpet av dagen

Levi forklarer oss litt om hvordan denne dagobaen var på sin storhetstid

Disse bildene forestiller Buddha i ulike stillinger og ble funnet i biter i noen grotter. Guiden vår fortalte med stolthet at han hadde vært med på å finne dem og pusle dem sammen

Dette var et munketoalett - munkene stod med føttene på avtrykket og tisset ned i huller. Under bakken var det flere krukker som fungerte som rensing slik at tisset til slutt var rent og kunne renne ut i bakken

Den eldste dagobaen - og datidens høyeste

Den greina som er holdt oppe av gullstengene er ei grein fra den førstegenerasjonsstiklingen av Boddhitreet (treet Buddha satt under da han fikk oppvokning) som prinsesse Sanghamitta hadde med fra India

På dagens andre tur reiste vi først til en stor hage som kongen hadde hatt. Hagen het Pleasure garden, og det var akkurat det han hadde brukt den til. Der hadde han mange av sine 500 koner som spradet nakne rundt i hagen. Dette området var det arkeologer som hadde funnet, og gravd ut i løpet av flere år, og de hadde blant annet funnet to flotte badebasseng med eget rom i fjellet på siden hvor kongen kunne gå inn å slappe av i. Derfra kunne han også sitte i skyggen og se på konene sine som badet. Ikke så langt derfra var vi å så på en diger innsjø. Denne innsjøen hadde, i følge myten, blitt gravd ut for hånd av 2 millioner menn i løpet av mange år. Vi stoppet også med et stort basseng som hadde blitt brukt til vannlager som de brukte på rismarkene rundt, også her hadde guiden vår vært med å gravd ut.

Stien i Pleasure garden var lagt med rød stein

Ett av kongens basseng

En liten del av innsjøen som er gravd ut for hånd
Siste stopp var Moonstone. Dette hadde vært et tempelområde som buddhistiske munker hadde brukt til meditasjon. Fire av de fem templene hadde vært helt enkle slik at ikke meditasjonen skulle bli ødelagt, men foran det femte tempelet lå det en diger halvmåneformet stein hvor de hadde hugget inn ulike ting i. Den ytterste ringen i steinen hadde fire dyr som gikk i samme rekkefølge hele tiden, og det var symbol på reinkarnasjonen - at vi blir gjenfødt om igjen og om igjen.

Guiden vår forklarer oss symbolikken i moonstonen
Lørdag 29. januar
I dag var vi på Sigiriya rock, her levde der en konge på toppen av en stor stein. Her bodde han sammen med alle sine elskerinner. Rundt hele steinene var der vollegrav slik at ikke broren som han var uvenn med skulle kunne angripe han, uten å gå forbi vaktene. Det var mange trapper opp og de med høydeskrekk sleit litt i dag. Senere på kvelden feiret vi Stine, Levi og Helena sin bursdag.

Sigiriya rock

På vei opp til toppen av Sigiriya rock

"Klatring" på noen provosoriske gangstier boltet fast i fjellveggen

Litt av hagen kongen hadde rundt palasset sitt som lå på toppen av fjellet. Verdens største stående Buddhastatue i bakgrunnen

Vindeltrapp opp til hulen hvor kongen hadde malerier av flotte damer

Maleri av nakne flotte damer i kongens fjellhule

Man måtte gå inn gjennom løvens gap - i alle fall mellom løvens poter - for å komme opp til toppen av fjellet hvor kongen bodde med alle sine koner
Kongens badebasseng på toppen av Sigiriya rock

Klassen tok klassebilde

Sier litt om hvor bratt det var å komme opp og ned

Kamilla, Inki og Helga

Bursdagsbarnet Levi og kona Anne Lisbeth

Søndag 29. januar
I dag skulle vi videre fra Sigiriya til Kandy, og på veien skulle vi stoppe innom ulike steder hvor vi skulle se på forskjellige ting. Første stedet vi stoppet var ved grottetempelet som kalles ”Tempel of the king of the Gods”. Her var det en konge som hadde søkt tilflukt der etter at han måtte flykte fra byen sin. I den første grotten var (de tror det er verdens største) liggende Buddha. Den neste grotta var det en hindugud, og der holdt de på med bønn. Det satt en mann på utsiden som knyttet hvite bånd rundt armen til folk som gikk forbi, mens han ba en bønn. I følge Trond var dette et symbol på hell og lykke. De tre største grottene var det ulike buddhastatuer, noen var hogget direkte ut i fra fjellet inne i grottene mens andre var hugget ut andre plasser og samlet der.  Vår neste, og siste stopp på turen var i Aluvihara. Der besøkte vi nok et tempel hvor vi skulle få del i den buddhistiske meditasjonsdelen. Dette var et viktig tempel for buddhistene, fordi det var her Tibitaka (buddhistenes hellige bok) ble skrevet av munker som bodde i tempelet for mange hundre år siden. Her fikk vi en munk som var med oss som guide, og han viste og forklarte litt rundt meditasjon. De som ville kunne være med på en kort meditasjon.
Vel fremme i Kandy var det bare å hive i seg ett par skiver og videre på Kandydans. Det var en del dansere som danset ulike danser med ulike betydninger, og helt på slutten var det to menn som tok ild ned i munnen og rundt på kroppen før de avsluttet med å gå på brennende varmt kull.
Tanntempelet er et tempel som er bygget rundt relikvie av Buddhas tann. På grunn av at dette var sent på kvelden og vi var ganske slitne orket vi ikke å stå i kø for å komme inn til selve tanna, men vi fikk tatt noen bilder av og i selve tempelet. Middagen ble inntatt på Pizza Hut til manges store glede.

Mandag 31. januar
I dag skulle vi på besøk til Veddafolket, som er en folkegruppe som lever litt for seg selv inne i jungelen. På veien ble vi stående kjempelenge i kø fordi det har regnet i så enorme mengder de siste dagene, så veien hadde blitt så gjørmete at en stor lastebil hadde kjørt seg fast midt i veien. I tillegg kom en liten lastebil med masse pukk bak på planen og prøvde å kjøre forbi, noe som resulterte i at også han satte seg fast og blokkerte veien fullstendig. Til slutt kom det en stor sak som klarte å fikse veien foran lastebilen og fikk dratt den opp, og den store lastebilen kom seg også etter mye om og men videre. Da fikk de skrapt og fikset veien slik at også vi kunne komme oss forbi. På grunn av dette ble vi veldig forsinket, og rakk ikke å stoppe for å få i oss lunsj. Vi måtte ha en liten stopp langs veien slik at vi fikk kjøpt oss noen tepper som vi kunne ha over oss, fordi vi skal sove på murgulvet hos Veddafolket i natt. Da vi begynte å nærme oss Veddafolkets avsperrede område måtte Trond, guiden vår, ut og vise sitt green card slik at vi fikk lov til å reise inn til leiren. Den er egentlig stengt for alle unntatt Veddafolket, men Trond og kona har bygget en skole og kultursenter der inne, så han får lov til å reise inn til dem. Etter en stund stoppet bussen vår, og vi ble fint nødt til å gå av fordi de skulle kjøre ned en bakke som var ganske farlig å kjøre ned, og da ønsket de ikke å ha flere enn sjåføren i bussen. En gruppe ble hentet av Milton, en veddamann, mens resten av oss begynte å gå. Da vi kom nedover fikk vi forståelse av hvorfor vi ikke fikk lov til å sitte på, det var en kjempeskarp sving der, hvor det hadde vært en del dødsulykker fordi biler, busser og traktorer hadde veltet og falt utfor kanten. Heldigvis hadde det gått bra for vår sjåfør og buss.
Da vi kom til Veddafolket ble vi møtt av en kjempemunter flokk av mennesker som tok imot oss med åpne armer, og alle fikk hver sin blomsterkrans rundt halsen. Trond ble ikledd den lokale jaktdansdrakten - store kvister - og var med på dansen som de med glede viste frem til oss. Det ble en del taler fordi det viste seg at vi faktisk var med på selve åpningen av skolen og kultursenteret. Resten av kvelden ble det tatt masse bilder og vi fikk servert en veldig god middag. Da de fleste veddafolkene hadde reist hjem samlet vi oss ute for å spille gitar og synge, noe som var kjempekoselig. Til slutt var det bare å rigge seg til på gulvet inne i ett av klasserommene for å få seg noen timer søvn.

Tirsdag 1. februar
I dag våknet jeg og var positivt overrasket over hvor godt jeg hadde klart å sove på ett kjempehardt gulv. Da alle hadde stått opp fikk vi servert frokost. Tilbake i bussen var det bare å skifte til mindre klær for å gjøre oss klare til en regnfull tur ut til en av hyttene de lokale veddafolkene bodde i. Den vi skulle få lov til å se var en av de mest luksuriøse, og da vi kom endelig kom frem var det bare en bitteliten hytte med ”mur” vegger (laget av tørket jord) og stråtak, ikke noe solide greier, uten strøm og vann. Her bodde de tre stykker, og hele huset var kanskje tre gange tre meter.
Neste stopp var Kataragama. Dette er en by som har et område hvor tre religioner kommer, fordi alle tre religionene tror på én og samme Gud. Muslimene (dette er kun aktuelt blant muslimer på Sri Lanka) mener at han var en profet, den eneste profeten som fremdeles lever, og at han het Al-Khizr. Buddhistene mener at han heter Kataragama og er en Gud, mens hinduister mener at detter er Murugan. De mener at det er samme person, som alle tre religionene tror på, men at han bare har hatt forskjellige navn. Det var veldig spesielt å få være en plass hvor muslimer, hinduer og buddhister kommer sammen for å hedre ”samme” person.
Vel fremme på hotellet fikk vi slappet av litt før vi skulle ha middag, og bestemte oss for å bare ta oss en skive for å døyve den verste sulten. Kamilla satte seg på senga med matposen sin, og skvatt til fordi det var så enormt mange maur i senga hennes. Maurene var egentlig ikke i senga hennes, de kom fra matposen som flere hundre maur hadde invadert! Vi kastet maten ut på utsiden og begynte å drepe maur - da så vi at det var ikke bare på matposen at det var maur, de hadde laget en fem centimeter tykk maursti fra toppen av døra, ned langs veggen og bortover der maten hennes hadde stått, så vi ble nødt til å drepe en drøss med maur før vi turte å gå ned til middag. Etter middagen satt vi å koste oss med å spille ligretto sammen med Maria og Margrethe.

Onsdag 2. februar
I dag hadde vi frokost på hotellet før vi nok en gang satte oss i bussen med noen timer foran oss. På veien skulle vi stoppe innom var en liten by for å få oss alt det vi trengte dersom ikke dagen gikk som den var planlagt og vi ikke fikk kjøpt oss lunsj. Etter en liten time var det på ny stopp, denne gangen i Dickvella. Der var det et tempel bestående av tre deler; hellvetetempelet, verdens høyeste sittende Buddhastatue, som er cirka 50 meter høy, og en del til som vi ikke så på. I hellvetedelen var det et tempel hvor de i begynnelsen hadde ulike figurer som demonstrerte ulike straffer man kan få i et av buddhismens syv hellvetter. På veggene nedover langs en lang gang, var det flere ulike malerier. Øverst var det avbildet en slags type synd, mens nedenfor hadde de malt hvilken type straff man ville få dersom man syndet og gjorde ting som buddhismen er i mot; blant annet å drepe dyr. Her var det mange sterke inntrykk og mange sterke bilder og statuer, men jeg følte at jeg fikk mye ut av det fordi jeg lærte en god del om buddhismen. Buddhastatuen fikk vi lov til å gå inn i, og helt på toppen kunne man se inn i hodet på Buddha, hvor mange små Buddhastatuer var plassert.
Etter omtrent tre kvarter kom vi frem til tredje og siste stopp på vei nedover til Unawatuna, et handlesenter hvor vi kunne få shoppet litt og kjøpt oss mat på. Vi spurte oss frem, og endte opp utenfor et stort mørklagt bygg - hele senteret var nedlagt. Den siste timen på bussen gikk rimelig fort, og busscrewet holdt noen taler for oss siden de ikke skulle være med videre. Da vi kom frem til Unawatuna lesset vi av bussen og tok bagasjen over i en annen mye mindre buss for å bli fraktet til hotellet vårt. Vel fremme på hotellet fikk vi fordelt rom og litt praktisk informasjon. Meg og Kamilla ble alene på ett trippelrom, og her skal vi være en del netter fremover.
Da vi hadde fått rigget oss sånn noenlunde til gikk vi ut for å spise middag sammen med en god gjeng. Vi gikk på en restaurant kalt sea view, og maten smakte kjempegodt. Vi satt en god stund etter at vi var ferdige med å spise også, men da klokka nærmet seg ni gikk vi tilbake til hotellet for å snakke med Vegard, Ronny og mamma på telefonen.

Torsdag 3. februar

I dag visste vi ikke hva dagen ville bringe før vi gikk til frokost klokken åtte. Den eneste avtalen vi hadde var at dersom det ble fint vær skulle vi få lov til å gå på stranda, og dersom været ikke var på vår side skulle vi ha forelesning. Da vi stod opp var det sol, noe som resulterte i en fridag. Etter frokost gikk vi på stranda, hvor vi fikk lest og badet litt.  Det gjorde godt å få litt sol på kroppen igjen etter åtte dager med kraftig regn. På ettermiddagen gikk vi ut en tur for å se om vi kunne få kjøpt oss nye antrekk til festen i kveld. Handleturen resulterte i to nye kjoler for Anine og en ny for Kamilla.
Da vi kom tilbake til hotellet brukte vi tiden frem til festen på å lese ferdig et stykke i kompendiet som Trond skal forelese om i morgen og skrev noen kort.  Klokken syv ble middagen servert, og festen begynte. Vi satt en god stund både ved bordet vårt og ute på utsiden og snakket. Men da de andre skulle videre inn til byen for å fortsette der var meg og Kamilla ganske slitne og gikk å la oss.