tirsdag 22. februar 2011

Paprikaer, eksamensfest og øyvandring!

Fredag 18. Februar (Kamilla)
I dag begynte dagen med en frokost før eksamen. Verken meg eller Anine har sovet særlig godt i natt, først hadde naboen fest til kl 3 og da de endelig ble stille startet en intens pipelyd. Vi var godt fornøyd med oppgavene på eksamen og hadde en god følelse. Etter eksamen var det ned for å spise lunsj og så var det stranden neste! Utrolig rart å ligge på stranden uten kompendiene, men utrolig deilig! Jeg og Anine var ute i sjøen og snorklet. Jeg har aldri snorklet i andre vann en i Norge. Det var en utrolig opplevelse. Der var mange ulike fisk, bla. Klovnefisk/ nemofisk. Veldig gøy, men også litt skummelt å komme så nærme dem uten våtdrakt. På kvelden hadde vi eksamensfest hvor en del brente kompendiene på et bål inkludert læreren vår:P Vi satt på stranden med bål og pratet og koste oss og var i seng mellom 3 og 4 på natten.S
Lørdag 19. Februar (Kamilla)
Da jeg våknet halv 1 i dag, hadde Anine allerede vært våken en time. Det er tydelig at det tar på med eksamen. I dag ble det litt soling på meg før jeg skypet med Vegard. Anine derimot lå en time ekstra på stranden (uten å ha smurt seg). Hun var lettere solbrent/ rød. Vi tok turen over på andre siden av øyen, til Long Beach en tur på 8- 10 min. Her tok vi bilder og badet. På kvelden skrev vi leseplan for neste modul av studiet. 

Søndag 20. februar (Anine)
 
I dag var vi oppe klokken åtte fordi vi skulle på øyvandring. Vi hadde en bedre frokost på hotellet før vi gikk tilbake for å smøre oss med solkrem slik at jeg i alle fall ikke skulle bli mer brent enn det jeg ble i går. Etterpå var det bare å ta på joggeskoene og hive sekken på ryggen for å møte de andre. Vi var en gruppe på 16 stykker (den andre halvparten av klassen skal på samme tur på tirsdag) inkludert læreren vår Levi. Alle sammen møttes nede ved den ene kiosken for å handle litt vann til turen. Deretter bar det innover i jungelen. Levi fortalte oss at det nesten aldri var noen som brukte stien vi skulle gå på, og det var vi ikke i tvil om selv heller. Det var store spindelsvev som dekket hele den to meter brede veien, så jeg var glad vi hadde Truls fremst med stokk som tok seg av alle de. For de edderkoppene der hadde ikke jeg likt å fått i ansiktet (Skal legge ut bilde av en av dem så dere kan se). I løpet av turen ble det lagt inn forslag om å ha en preken siden klokken var 11 en søndagsmorgen. Presten Levi (han er utdannet prest, men jobber nå som lærer) tok dette på strak arm og holdt en liten preken for oss (ganske mye kortere enn dem som pleier være i kirka) om Gud og hans skaperverk. Et tema vi alle syntes var bra i en preken midt inne i jungelen. Vi konkluderte alle med at vi aldri hadde vært på gudstjeneste i BH og kortbukser før. Etter en god time nådde vi frem til landsbyen på andre side av øya som skulle være første stopp. Her fikk vi kjøpt oss litt frukt og drikke mens den første gruppa ble fraktet over til den andre (store) øya. Da båten kom tilbake og det var vår tur kom vi nesten halvvegs før båten stoppet og vi fikk motorhavari. Vi foreslo at vi skulle hoppe uti og dra og dytte båten inn til land, men sjåføren sa at han skulle ordne det, så plutselig kom det en liten jolle med en 15 hesters motor som skulle taue oss i land. Da vi endelig kom frem angret vi ikke ett sekund på at vi hadde blitt med på turen, for det som møtte oss var en helt fantastisk nydelig strand! Vannet var helt grønt og klart, og man kunne se ned på fisker, selv uten dykkermaske. Meg og Inki hadde fått låne snorkel og maske av båtmannen vår, så vi tok oss en snorkletur. Jeg svømte ved siden av henne mens hun snorklet, og da jeg overtok maska svømte hun tilbake til de andre. Der hvor jeg snorklet fikk jeg se mange fine fisker, og lå i mine egne tanker før jeg gløttet til høyre en tur. Det første øynene mine så da var en hai på lengde med meg hvis ikke lenger som svømte side om side med meg. Hjertet mitt hoppet over ett par slag før jeg klarte å roe meg ned med at den slagen av hai det er mest av rundt her er vegetarianere. Heldigvis for meg, så slapp jeg å bli haimiddag denne gang. Da jeg kom tilbake til de andre i gruppa koste vi oss med å ta masse bilder i ulike formasjoner (skal legge ut bilder), blant annet bygde vi pyramide i vannet og hadde synkronsvømming! Etter godt og vel en time på denne stranda gikk turen videre gjennom jungelen. Også denne gangen hadde vi nærmere halvannen time å gå. Da vi var cirka halvvegs nærmet vi oss stranda, før vi igjen skulle inn i jungelen og over to åser, og meg og Kamilla gikk fremst. Plutselig kom det en diger krokodillelignende sak som raslet over veien og ut i sivet på andre side. Kamilla hylte og jeg hoppet til, men det viste seg å bare være en av alle de digre katamaranene på øya. De to neste som kom var vi litt forberedt på, så de taklet vi mye bedre. Etter at vi hadde besteget begge åsene og kommet ned på stranda på andre side var vi klar for lunsj på en restaurant før vi skulle blir hentet av en båt å bli kjørt tilbake til Long beach, ikke langt fra hotellet.
Resten av kvelden las vi litt, jeg løste en del sudoku før vi satt litt på dataen og skypet med dem der hjemme.
Mandag 21. februar (Anine)
Etter en frokost med myke knekkebrød og Nutella var det i dag første forelesning etter eksamen, og vi begynte på nytt fag. Det eller første emnet vi skal ha om nå er etikk i de ulike religionene, men særlig med tanke på islam. Etterpå skal vi over litt på krig og fred i forhold til etikk og moral. Det virker som om dette faget, eller modulen som Levi gjerne kaller det for, kommer til å bli veldig spennende. Etter at forelesningen var slutt gikk meg, Preben, Sandra og Truls ned for å snakke med noen dykkerfolk om det er mulighet for oss å få dykke i morgen så lenge de andre er på øyvandring og vi har fri. Vi fikk beskjed om at det skulle gå bra, og at vi måtte komme tilbake klokken syv for å få mer informasjon. Da passet det greit å ta lunsjen med det samme vi var på stranda, og det var godt med litt ordentlig mat. Tilbake på hotellet fant jeg Kamilla i restauranten hvor hun hadde hatt lunsj og lagt inn noen bilder på bloggen, og vi sorterte litt hvilke bilder vi skulle ha ut på bloggen og sånt.
Etterpå masserte vi hverandre før vil las litt frem til klokken ble fem halv seks, og da holdt jeg på å sovne. Det sier kanskje like mye om hvor trøtt jeg var og hvor kjedlig teksten jeg las var. I sekstiden gikk meg og Kamilla ned på stranda for å ha oss noe mat, og begge endte opp med å bestille bananasplitt! Veldig sunn og god kveldsmat. Da klokken ble syv gikk jeg over til dykkerfolkene og vi ble enige om å møtes klokken ti i morgen for å gjøre oss klare til første dykk halv elleve. Deretter gikk jeg tilbake til restauranten for å betale og fant ut at jeg skulle spise litt sammen med de andre også, så det ble mat igjen.
Da jeg kom tilbake på rommet møtte jeg en tårevåt Kamilla. Jeg må si jeg ble letta da jeg oppdaget at hun så på film, og at det var derfor hun gråt. Hun forklarte meg litt om hva filmen handlet om, ei jente som var født med en sykdom, og hun kunne bare få donert organer dersom foreldrene fikk et barn til hvor de klarte å ”skape” akkurat de rette genene hun trengte. Dette gjorde foreldrene, og den yngste datteren ble ”tvunget” gjennom den ene operasjonen etter den andre, og til slutt gikk hun til sak mot foreldrene fordi hun ikke ville mer. Den syke jenta fikk seg en kjæreste, og enda flere tårer ble felt av oss begge da han døde av kreft. Etter hvert viste det seg at den syke jenta ikke orket flere operasjoner og hadde tvunget søsteren til å si at hun ikke ville mer, rett og slett fordi hun ønsket å dø. Det endte med at hun døde fordi kroppen ikke klarte flere operasjoner, og enda flere snufs hørtes fra hytte 415 og tårer trillet nedover våre kinn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar