mandag 7. februar 2011

Nå har vi (allerede) vært på tur i 5 uker!

Fredag 04. februar
I dag kunne vi sove lenge, noe som nok en gang var bra for alle dem som hadde fått i seg en del på festen. Dette utnyttet også meg og Kamilla og sov til vi våknet av oss selv i 10 tiden. Da vi kom ned til frokost var det nesten ingen der, så tror vi var blant de første som var oppe, men det kom en del etter hvert. Mellom frokosten og forelesningen brukte vi tiden på å lese litt pensum og til å skrive ferdig blogginnlegget og sortere en del bilder fra turen. Klokken 4 var det en nesten tre timers lang forelesning med masse repetisjon fra hvor vi hadde vært i løpet av turen og hva vi hadde sett de ulike stedene. Dette hjalp oss veldig med å få ting litt inn i system, samtidig som Trond lærte oss litt mer om de ulike stedene. I tillegg hadde han forelesning om kristendommen på Sri Lanka, og da særlig om CPM (vi skal på møte i deres kirke på søndags morgen, så det blir spennende og se det vi lærer i praksis).
Etter forelesningen gikk vi bort på en kafé hvor de har trådløst internett for å spise middag og for å ordne en del på internett. Vi fikk lagt ut et kjempelangt blogginnlegg, mange bilder både her og på facebook og generelt fått litt oppdateringer på hva som skjer rundt i verden! Vi ble sittende en del timer, for ingenting her nede går fort, så vi fant ut at vi måtte ha dessert også og bestilte brownie og is. Vi ble veldig glade og fornøyde da det smakte helt himmelsk! For å gi ett lite innblikk i hva ting koster her nede så betalte vi cirka 30 kroner hver for middagen, brownien med is og hver vår brus. Da vi kom tilbake på hotellet hadde klokken blitt ganske mye, og vi snakket litt med dem der hjemme før vi la oss.

Lørdag 05. februar
I dag skulle Levi ha noen timer med forelesning på morgenen, så kvart over 9 satt vi klare. Etter at forelesningen var over fant vi ut at vi skulle ta oss en tur til byen Galle (uttales Goll) for å få sendt noen kort og fordi Kamilla skulle kjøpe seg ny mobil. Jeg hadde også med meg min telefon for å prøve å få åpnet den for andre simkort enn norske. Vi var 8 stykker som skulle inn til byen og tok tre Tuk Tuk’er inn til byen. Turen tok cirka 10-15 minutter, og vi ble sluppet av utenfor politistasjonen. Der hadde vi fått beskjed om at det skulle være en ATM (minibank). Vi fant ingen ATM, men istedenfor fant vi et postkontor hvor vi fikk kjøpt frimerker og sendt kortene. Etterpå splittet vi oss, og jeg og Kamilla gikk inn på en lokal mobilbutikk for å se på ny telefon til henne og for å høre om de kunne fikse min. Kamilla fikk kjøpt seg ny telefon og jeg fikk etter mye om og men også fikset min telefon. Ellers gikk vi rundt lenge i bygatene, kikket og handlet litt. På vei tilbake til hotellet stoppet vi innom en restaurant langs gaten og bestilte middag; kylling og pomfri.

Søndag 6. februar
I dag har vi vært på gudstjeneste i CPM, denne kirken ligger i Galle. Dette er en karismatisk menighet som har røtter tilbake til pinsebevegelsen. Først var det lovsang med hendene i været og vill entusiasme. Etterpå var det felles bønn hvor ”presten” sa noe og så ba hele forsamlingen i kor med hendene i været i ca 1 min, så ble det helt stille, så sa ”presten” noe igjen og så skrek alle ut igjen. Dette ble gjentatt en del ganger. Etterpå var det preken og talen ble selvfølgelig tatt på Engelsk, Tamil og Singhalesisk slik at alle skulle forstå budskapet.
Da møtet var ferdig bar det inn i en ”tukk tukk” (en moped/bil uten vegger) hjem til hotellet. Da var det bare å hoppe i bikinien og ut på stranden for solen skinte. Unawatunna har en fantastisk strand og i dag var der mange bølger så det ble mye bading på meg (Kamilla).
På kvelden hadde vi forelesning om Dhammapada (en del av Thipitaka som er buddhistenes hellige skrift) og Buddhas lære, da skulle man ikke tro at kvelden kunne bli bedre, men det ble den! Når en av studentene (Truls) som også er kokk disker opp med poteter og mors hjemmelagde kjøttkaker med gullrøtter og ertestuing! Det ble gledelig mottatt av resten av gruppaJ
På kvelden snakket vi med de hjemme på telefonen, det gjorde godtJ

Mandag 7. februar
I dag har det gått akkurat 5 uker siden vi reiste. Vi har litt blanda følelser på om tiden går fort eller sent, en dag føles det som om tiden flyr en annen går det veldig sent. Vi gleder oss til guttene kommer og vi kan slappe av sammen med dem, uten å tenke på skole, lesing og eksamen.
Dagen begynte som vanlig med den gode frokosten kvart over 8(bla. Pannekaker), kvart over 9 var det forelesning. Etter dette ble det lesing før Anine fikk øye på en sort stripe med maur på veggen. De gikk i følge og rett ned i hennes sekk! De hadde innvandert knekkebrødene hennes. Noe som skjedde med meg for noen dager siden, så nå minker det på knekkebrød. Også kameravesken hvor hun hadde hatt Doc i var fulle av maur, så nå kommer vi sikkert til å drømme om maur i natt.
Vi dro til internett kafeen for å blogge og her sitter vi i skrivende stund. Vi har akkurat hatt toast og verdens beste brownies med is til dessert, dette betaler vi ca 30 kr forJ