søndag 16. januar 2011

Tiden går, og vi har "flyttet" videre.

Fredag 14. januar
Dagen i dag startet med en joggetur på stranden. Det var ganske varmt siden sola allerede hadde rukket å stå opp, men vi var godt fornøyd med dagens innsats. Etter forelesningen bestemte vi oss, sammen med Preben, for at vi skulle ta en tur på Underwater world før vi skulle reise videre. Kort sagt var det ulike fisker; fra akvariefisk til store haier, pingviner, øgler, krypdyr og fugler. Besøkets høydepunkt var når en oter kom hoppende opp av vannet og løp bort for å snuse på Anine og Preben. Vi fikk tatt noen fine bilder og oteren koste seg - Kamilla derimot stod bak glassdøra med apekattjakten friskt i minnet og så ut som om hun følte at hun hadde hatt nok nærkontakt med rare dyr i det siste. Når underwater world var gjennomgått gikk vi opp på motellet og pakket sekkene våre som merkelig nok hadde blitt tyngre, til tross for at en god del knekkebrød allerede er spist. Kamilla slet virkelig og måtte henge noe på utsiden av sekken for å få med seg alt. Vi tok buss til ferjekaien og en utrolig kald og bråkete båt over til Penang, som er den nest største byen i Malaysia hvor den største delen av kinesere bor. Nå bor vi faktisk på et hotell, med stor H - de har til og med basseng, selv om det lukter vondt både i gangen og på rommene og veldig mange i klassen er plaget med veldig mange kakkelakker.

Under kommer noen bilder fra Underwater world på Langkawi

Vi har hatt en slik fisk hjemme i akvariet, men denne var så stor at den hadde fylt hele akvariet!

En liten foss

En kjempefin pappegøye

To søte pingviner som koser seg

Kamilla

Skjønnheten og udyret

Oteren syntes at Preben sin pose var veldig spennende

Nemofisker

Dette siste bildet måtte vi bare ha med: Kamilla sin bagasje, hun hadde så mye at hun ikke fikk plass til alt oppi sekken! =)

På vei over til Penang fikk vi med oss en kjempefin solnedgang

Førtse kvelden i Penang var det middag på den kinesiske "Foodcorten"
Der var det mange bord i midten med en haug av restauranter rundt og så kunne man bestille det man hadde lyst på, og få det til et felles bord

Lørdag 15. januar
I dag hadde vi besøk av vår andre gjesteforeleser denne turen. En ”avdanket” hindu fra India, men født og oppvokst i Malaysia. Det store handlesenteret i Penang måtte vi også sjekke ut, og det var DIGERT! Skal legge ut et bilde så dere kan se, og selv på bildet er kun en liten del av senteret med. Byvandring med besøk i en drøss med templer var også på planen for i dag, og vi fikk lov å være med å se på når en puja ble utført i et Murugan-tempel. Det er et bønneritual som involverer masse røkelse og musikk. Nå ser det ut til at det bare blir avslapping på hotellet vårt resten av kvelden, men det kan være at vi må ut å få i oss noe middag.

Handlesenteret

Dette og neste bilde er fra et tempel for kinesisk religiøsitet, delvis blandet med litt buddhisme.

De neste bildene er fra et tibetansk buddhisttempel. Det første bildet er bønne"bokser" - en gud buddhist skal be mange bønner, og dersom man la en bønn i en av disse bønnerullene og dro handa over slik at de rullet noen runder kunne de be mange tusen bønner på en gang. Den svære gullstatuen av Buddah, som er på bilde nummer to nedenfor, var omgitt av hundrevis av mindre gullstatuer av Buddha rundt på veggene, og det lå mange ofringer på bordet foran. I bakrommet (bilder nummer tre) er jeg litt usikker på hva vi så, fordi jeg trodde det var aske etter Buddah og hans disipler, men Preben sa det var blodrelikvier. Uansett hva det var så kunne de bevise at det kom fra Buddah og hans disipler på grunn av at det stadig vokste og ble mer av det! Buddhas disiplers aske eller blodrelikvier vokste ikke like fort som Buddhas fordi de ikke var like hellige.

Bildet nedenfor er også fra et tempel for kinesisk religiøsitet, først og fremst taoistisk

De to siste bildene er fra et hindutempel hvor vi var med på en pudja. En pudja er et slags bønne/tilbedningsrituale som brukes i hinduismen.
Dette var et Murugantempel, hovedsaklig for tamiler fra Sør-India. Alle som ønsket det, både hinduer og ikke-hinduer, kunne delta i ofringen av røkelse foran gudestatuene.

Internettet vi ble lovet her på det nye hotellet viser seg å kun fungere etter klokken 12 og på morgenen, så det ble en STOR skuffelse!