lørdag 16. april 2011

Thailand - Bangkok

Bangkok

Tirsdag 15. Mars (Kamilla)

Vi dro med fly fra Chang Mai til Bangkok og det var ganske sent da vi kom frem og fikk rigget oss til. Jeg og Stine skal bo sammen her. Vi skulle bo halvparten av studentene på to ulike hoteller.  Det hadde blitt kluss i bestillingen så der var ikke noe ledig den første natten på hotellet vårt. Derfor måtte vi legge oss inn på det andre hotellet den første natten.
Før vi skulle legge oss og jeg skulle skype med Mamma og Pappa måtte vi ha noe mat. Jeg, Anine, Esther og Sigrid tok beina fatt i Bangkoks store gater. Enten var det dyrt eller så var det fullt, det var alltid en grunn som fikk oss til å gå videre. Tilslutt endte vi på en bar/restaurant. Da vi hadde bestilt maten fikk vi se at servitørene drakk og det var fullt av gamle menn som sjekket dem opp. Mange av damene var menn også, det var utrolig ekkelt. Vi ble helt fascinert av sjekkestedet som viste seg å være et ”horehus”, vi spiste maten og da vi gikk derfra fikk vi mange rare blikk. Tydelig at vi hadde valgt feil spisested :p

Onsdag 16. Mars (Kamilla)

I dag flyttet vi over til PS Guest House, rommet var som en liten leilighet. Vi hadde kjøleskap, komfyr og kaffetrakter, utrolig deilig og endelig få litt plass!
I dag besøkte vi Emaraldbuddhaen, dette er en grønn Buddhafigur som hele kongedømme hviler på. Mister de denne går hele kongedømme under. Det finnes bare 3 slike i hele verden (Laos, Thailand og Kambodsja) og vi har sett 2 av dem. Etterpå besøkte vi kongepalasset som lå i samme del, her bodde kongene før, men nå har de fått et større område.
På kvelden var vi på en dansk restaurant og hadde kjøttkaker i brun saus og det var så utrolig godt! Nesten like godt som de hjemme! Det var dyrt, men absolutt verdt det!

Wat Pho tempelet

Emeraldbuddhaen i vinterklær - kongen i Thailand skulle komme to dager etter at vi hadde vært der for å bytte "klær"

Malerier langs Wat Pho tempelet var veldig krigerske

Wat Pho tempelområde - tror det var her kongen pleide å bo

Wat Pho tempelet

Slik går det når man ikke kler seg hellig nok, da blir man kledd opp i lokale klær.

Posering på gang

Rommet til meg og Stine:)

Mmmm.. Kjøttkaker i brun saus og ikke minst poteter, fantastisk!

Torsdag 17. mars (Anine)
I dag var det fridag, og vi hadde bestemt oss for å shoppe på MBK, et stort handlesenter fire stopp fra hotellet med skylinen. Vi var en liten gjeng som reiste sammen til senteret. Der var vi i en drøss med butikker, men det ble ikke den helt store handelen. Vi ble fortalt at de to øverste etasjene i senteret kun var restauranter og kinosaler, så da det nærmet seg lunsjtider gikk vi opp dit. Lunsjen ble inntatt på Subway, med grove baguetter! På veien ned igjen til butikkene gikk vi forbi en kino, og vi fant ut at det hadde jo vært kult og gått på kino. Som sagt, så gjort. Det endte opp med at meg, Kamilla og Sigri bestilte billetter til ”Just go with it” - en kjempebra komedie. Setene i kinosalen var kjempegode seter som vi kunne lene ryggen tilbake på, akkurat som en liten lenestol. Før kinoen begynte kom det plutselig opp beskjed på skjermen ”Please stand up and show your respect to the king”, og deretter viste de en film om kongen, og vi ble pent nødt til å stå å vente til vi kunne sette oss igjen. Filmen var kjempebra, og vi lo så tårene trillet! Etter at filmen var ferdig ble det enda litt mer titting i butikkene på senteret før vi reiste hjemover for Kamilla og Stine skulle prøve kjolene de skal sy her i Bangkok. Etter at kjoleprøvinga var over gikk vi på den danske restauranten nede i gata og spiste. Meg og Kamilla hadde pannekaker, Sigri og Stine hadde kjøttkaker i brun saus og Inki hadde tomatsuppe - et veldig godt skandinavisk måltid. Tilbake på hotellet hadde de andre i klassen begynt å drikke på et hotellrom, men det var vi ikke så klare for. Meg, Inki og Preben bestemte oss for å heller se en film - Burlesque. Det ble litt sent, så vi bestemte oss for å se ferdig resten i morgen. Jeg skypet litt med Ronny før jeg la meg.

Fredag 18. mars (Anine)
I dag var det opp tidlig for å reise til et kloster hvor kanskje verdens mest kjente nonne holder til. Halv 9 satt vi i bilene og var på vei. Vel fremme fikk vi først en presentasjon om nonnevesenet og hvordan det hadde blitt ”gjeninnvidd” etter hjelp fra mahayanabuddhister. Vi fikk også omvisning til en bygning hvor de hadde en diger statue av en blå Buddha - medisinbuddha. Han kom folk til for å be om hjelp av når legene og legevitenskapen ikke kunne mer. Etterpå var vi å så på et ”muddhouse” - hus laget av gjørme, sand, vann og skallet fra korn. Dette var nonnenes eget prosjekt hvor de jobbet sammen. For noen av dem fungerte det som meditasjon. Deretter var det inn i kjelleren hvor de hadde statuer av arhanter. Tilbake i biblioteket fikk vi historien til ”sjefsnonna” (datter til nonna som startet opp igjen hele nonnevesenet i theravadabuddhismen). Til slutt fikk vi være med på å gi nonnene mat før vi selv også fikk servert lunsj. Lunsjen smakte godt, og etterpå måtte vi være med på å ta oppvasken. Tilbake på hotellet satt jeg litt på internett før meg og Inki gikk opp til Preben for å se ferdig resten av filmen Burlesque. Der fant vi ut at vi skulle bestille oss pizza sammen med Sigri og Truls og se en film på hotellet. Vi var en liten tur på 7-eleven for å handle oss litt drikke og gikk opp for å velge film. Det ble 500 days of summer - som egentlig ikke var så veldig bra. Etter at pizzaen var spist og filmen var sett ferdig fant meg, Sigri og Preben ut at vi skulle ut en tur langs gatene her å se på nattmarkedet. Jeg endte opp med noen hvite sandaler og Sigri kjøpte et malt bilde. Etterpå var jeg med Kamilla og hjalp henne med å pakke og sortere ut ting hun skal sende hjem!

Nonnene produserer selv "murblokkene" av gjørme, korn og sand som en del av meditasjonen

Dette var huset de holdt på å bygge - legg merke til vinduene!

"Sjefsnonna" hadde foredrag for oss før vi spiste lunsj

Sosialt arbeid er viktig blant nonnene

Medisinbuddha - hit kom folk for å be om å bli friske fra sykdom

Megafonen ble flittig brukt

Koselig med pizza på rommet - Inki, Sigri og Anine

Lørdag 19. mars (Anine)
I dag startet dagen med at meg og Sigri gikk på shopping. Preben skulle egentlig også vært med, men han hadde blitt syk så han ble hjemmeværende. Vi tok skylinen til ett digert senter hvor allerede førsteinntrykket sa oss at det var et eksklusivt og dyrt senter. Førsteinntrykket stemte, og det var ikke mye vi handlet. Dermed tok vi skylinen tilbake til hotellet for å pakke ferdig alt vi skal poste i pakken vi skal sende hjem. Jeg var oppe hos Preben og hjalp han med å sortere tingene han skulle sende hjem, og tok dette med meg til posthuset sammen med mine ting. Vi sendte hjem en diger pakke på 13 kilo (mine, Preben og Sigri sine ting til sammen). Det var godt å få lettet på kiloene slik at jeg var sikker på at sekken min ikke tipper 15 kilo i morgen når vi skal ut å fly. Hele den ettermiddagen hadde meg og Sigri en såkalt ”kontorkveld” hvor vi skrev en del kort og ordnet en del praktiske ting. I mellomtiden var Kamilla med Stine og handlet. De hadde blant annet vært på Zara og Forever 21. Halv 8 hadde både Kamilla og Stine siste prøving på kjolene de hadde bestilt. Resultatet ble sjokkerende for oss alle. Mens Stines kjole satt som den skulle hadde de ikke klart å fikse Kamilla sin kjole slik den skulle være, og hun holdt på å kveles. Etter at de hadde sprettet opp en del skeive sømmer og forklart hvordan de hadde tenkt å fiske det (til vår store skepsis), endte det opp med at skredderen ble oppringt og kom. De kikket og studerte og kom med flere forslag, men ingen forslag vi kunne være fornøyde med for at Kamillas kjole skulle bli perfekt. Enda en skredder ble tilkallet men heller ikke han så noen løsning, særlig ikke siden vi skulle reise om bare noen få timer. Det hele endte med at Kamilla fikk med seg kjolen, 1,2 meter med silkestoff og slapp med å betale depositumet, og nå blir hun nødt til å prøve å gjøre den ferdig ett eller annet sted på Bali. Kvelden ble avsluttet med en deilig middag på en dansk restaurant nede i gata, hvor vi nøt en deilig middag med norske kjøttkaker i brun saus. Jeg skypet litt med Ronny før jeg gikk å la meg for å få tre timer med søvn før vi må opp igjen for å fly videre.

Skylinen

Et flott, men dyrt senter

Jeg og Stine var på verdens 3 største handlesenter:)

Utenfor senteret hadde rødskjortene stillt seg opp og holdt en slags valgkampanje

Sigri, Anine og Stine på den danske restauranten

fredag 25. mars 2011

Thailand - Chiang Mai!!

Chiang Mai
Onsdag 9. mars (Anine)
Ankom Chiang Mai etter at mørket hadde brutt frem. Vi satte oss i taxier og ble kjørt til hotellet. Der fikk vi utdelt simkort. Meg og Sigri brukte tiden før vi la oss på å skrive dikt til Kamilla som har bursdag i morgen.

Torsdag 10. mars (Anine)
Dagen startet med at meg og Sigri møttes på ganga for å synge for Kamilla og overrekke henne bursdagskortet og gaven. Deretter var det tre timer forelesning før turen gikk videre til et digert handlesenter for å shoppe litt, og få gjort litt stas på Kamilla. Vi (meg, Kamilla, Sigri, Maria og Sandra) spiste på The pizza company hvor de hadde bestill 1 - få 2. Etterpå var det shopping for å få plass til dessert. Vi måtte handle en del timer for i det hele tatt å orke tanken på dessert fordi vi hadde blitt så mette til lunsj. Men da tiden var klar for dessert kom også Therese, Hilde og Margrethe for å være med å gjøre stas på Kamilla på bursdagen. Desserten ble inntatt på Swensen’s, Kamillas favorittrestaurant. På toppen av isen fikk hun et lys siden hun hadde bursdag. Tilbake på hotellet var det bare å dusje og gjøre oss klare til å gå ut og feire Kamillas bursdag sammen med resten av klassen. Bursdagsfesten ble tatt på en restaurant rett med hotellet, hvor restauranten til og med disket opp med kake til henne! Det var en koselig kveld. Vi spilte litt fotballspill på restauranten før vi gikk tilbake til hotellet for å legge oss.

I bussbilen på vei til shoppingsenteret

Siden Kamilla hadde bursdag fikk hun lov til å leke

Kamilla koser seg med desserten på Swenson's

Kamilla og Truls under bursdagsfesten hennes

Hele klassen synger for Kamilla mens kaken blir servert

Bursdagskaka

Fotballspilliing

Fredag 11. mars (Anine)
Etter forelesning i dag var det rett ut på kjolejakt. Vi gikk nedover ett lite stykke fra hotellet og fant en skredder som hadde bilde av en kjole som vi alle forelsket oss i. Dermed bestilte meg, Kamilla og Sigri nøyaktig samme kjole, bare i ulike farger. Prisen per kjole ble 800 norske kroner, noe vi syntes var en grei pris. Etterpå gikk vi videre rundt i gatene og tittet litt. Vi fant også ett postkontor hvor Sigri fikk sendt en gave hjem, og vi fikk kjøpt oss noen postkort og frimerker. På ettermiddagen var vi på munkechat. Etter å ha vært to minutter i et tempel gikk vi utenfor og satte oss ned sammen med to munker. Vi fordelte oss i to grupper for å ”chatte” med munkene - vi kunne stille dem spørsmål om alt fra munkelivet til Buddhismen. Rett etterpå gikk vi til nattmarkedet. Vi begynte med middag på Burger King. Etterpå var det shopping i bodene langs gata. Det ble ikke store shoppingen, men litt fikk vi kjøpt oss. Mens Kamilla drev å prutet i en bod havnet meg og Sigri hos en skredder. Hun begynte å snakke med han som eide butikken, og endte opp med å bestille enda en kjole.

Måling av lengde, bredde og alt som tenkes kan

Dette var kjolen vi tok utgangspunkt i

Det buddhistisk tempelet med munkechat utenfor

Messe i buddhisttempelet

Ruiner av et gammelt tempel bak tempelet

Munken vi "chattet" med

Kamilla skulle kjøpe bikini på markedet og måtte prøve den først til latter for mange forbipasserende
Lørdag 12. mars (Anine)
Også i dag var det forelesning på formiddagen. Etterpå hadde vi lunsj en restaurant rett ved hotellet. Deretter skulle Kamilla og Sigri vokse leggene, og jeg ble med for å se på. Etter å ha sett Kamillas reaksjoner på smertene var jeg glad for at jeg ikke hadde bestilt time jeg også. Det beste var når dama som vokset dem plutselig utbrøt ”There is something wrong with you legs”, og vi brøt ut i latter alle sammen. Problemet var bare at hun tok på voks på ett område på leggen hvor hun ikke fikk det av igjen. Etter Kamillas uttrykk var det ikke særlig behaglig. Meg og Sigri holdt på å le oss skvett i hjel, og dama som vokset skjønte nok ikke helt hva vi holdt på med.

Kamilla følger ivrig med når leggene blir vokset

Det var ikke alltid like behaglig
På ettermiddagen var vi i ett tempel vi kaller ”dragetempelet”, fordi hele tempelet er bygd opp rundt en kjempestor drageformet figur. Dette var et veldig spesielt tempel, og var spennende å få oppleve. Etter at vi hadde vært i tempelet var det så godt som rett til skredderen for å prøve kjolene. Det vi fikk se var ikke veldig bra, og vi måtte diskutere og forklare en god stund før de forstod hvordan vi ville ha det. Så det blir spennende å se i morgen om de har klart å få det slik som vi ønsker! Etterpå var det bare å ”tukke” videre mot nattmarkede så Sigri kunne få prøvd kjolen sin der også. Den var allerede så godt som perfekt, så det er bare litt finsying igjen på den dør den er ferdig. Etterpå hadde vi middag på Mc. Donalds før vi ”tukket” tilbake igjen til hotellet. Der slappet vi bare av før vi la oss.

Anine i tigerens gap

Anine sitter på tunga til dragen - inne i dragen var det malerier fra buddhistiske tekster

Kamilla og Hilde slår på bønnekapslene - inne i dem er det mange bønner, så med å slå på dem ber man mange bønner samtidig, noe som er veldig positivt for ens karma

Her diskuterer vi hva vi skal gjøre med kjolene - vi ble enige med syersken til slutt

Søndag 13. mars (Anine)
I dag var det opp veldig tidlig, fordi vi hadde en lang dag foran oss. Vi skulle nemlig på utflukt. Etter at vi hadde kjørt i en god time var vi fremme, og det første vi skulle gjøre var å rafte på bambusflåter nedover en litt stor bekk. Vi var seks stykker på hver flåte i tillegg til to ”sjåfører”. Hele turen tok cirka 50 minutter, og for min del hadde det vært nok med 20 minutter. Høydepunktene på turen var når vi fikk lov til å være med å styre flåten og når det plutselig kom en båt imot oss med stort skilt ”Supermarket” - han solgte vann, brus og øl som man kunne kjøpe og nyte på resten av flåteturen. Etter bambusraftinga var det elefantshow som stod på programmet. Det begynte med presentasjoner av elefantene og deres trenere før elefantene viste frem ulike triks. Den ene elefanten hadde de lært opp til å sparke fotball, en annen kom og tok en blomsteroppsats i snabelen og leverte til ei dame blant publikum. Det aller tøffeste, uten tvil, var at de hadde lært den ene elefanten å male. Han var skikkelig dyktig, og malte ett bilde av en elefant med et tre ved siden av. Vi var kjempeimponerte alle sammen! Etterpå var det tid for buffélunsj hvor de faktisk hadde norsk lapskaus. Maten var god, og vi koste oss en stund. Etterpå var det tid til å se på de små babyelefantene før vi ble organisert sammen to og to for å ut å ri på elefanter. Meg og Kamilla ble på samme elefant, og vi red i nesten en time. Han som var med som ”sjåfør” (elefantpasser) hoppet av elefanten og tok bilder av oss underveis, noe vi syntes var kjempestas. På vei tilbake fra elefantridningen og bort til bussene våre ble vi fraktet i en vogn trukket av to store okser. De aller fleste fikk lov til å sitte fremme å styre oksene, og vi fikk tatt en god del fine bilder. Etter okseturen gikk reisen videre til ”The longneck village” - det var en landsby med en folkegruppe som opprinnelig stammet fra Burma, men som hadde flyttet til Thailand og bosatte seg der. Denne folkegruppen er spesielle på grunn av sine lange halser. Allerede fra barna er 3-4 år setter de gullringer rundt halsen på dem, og dette fortsetter de med til de blir voksne. Mange av dem har til slutt flere kilo med gullringer rundt halsen, og ser ut som om de har enormt lange halser. De forklarte at halsen ikke ble lengre, men at gullringene presset kravebeina nedover slik at halsen så lengre ut. Dette gjorde de for å bli pene og attraktive. Mytene sier at dersom de tar av seg gullringene rundt halsen så knekker halsen, men det var ikke tilfelle. Alle jentene hadde et spesielt antall dager i løpet av en periode hvor de måtte ta av seg ringene. Longneck’ene levde de av turisme, og vi måtte betale for å komme inn å se på dem. Det føltes nesten litt feil, for det ble nesten som å gå i en dyrehage. I og med at de levde av turisme var det mange i klassen som kjøpte diverse suvenirer. Etterpå gikk turen videre til dagens høydepunkt, Tiger Kingdom! Her betalte vi for å få lov til å komme inn og kose med de aller minste tigrene og de aller største. Vi var en gruppe på fire inne hos de store tigrene; meg, Kamilla, Sigri og Belinda. Der fikk vi ca 20 minutter, og vi koste med tigeren og tok veldig mange bilder. Da vi skulle inn til de små tigerbabyene delte vi oss i to og to for å få mest mulig tid. De var kjempesøte! Da Meg og Kamilla fikk tatt mange fine bilder sammen med dem og fikk vi kost med flere av de små tigrene. Vi storkoste oss! Dagens siste stopp var på en orkidéfarm, og der var vi innom i fem minutter fordi vi følte at vi måtte, i og med at de holdt ekstra oppe for at vi skulle få det med oss. Det var egentlig bare utrolig mange orkideer på en plass, men var greit å ha vært der når vi først fikk det med i pakkeprisen. Deretter var det rett hjem til hotellet for å legge ned tingene og gå for å spise før vi skulle prøve kjolene. Under denne kjoleprøvinga lignet kjolene på slik vi hadde tenkt, og vi begynner å bli fornøyde. Litt pirk er igjen til i morgen, men resultatet ser ut til å bli veldig bra.

Margrethe, Liv Randi, Helga og Kamilla på raftetur

Therese og Anine på bambusflåterafting

Det flytende supermarkedet hadde mye å by på

Elefantshow

En liten søt elefant som spilte munnspill

Denne elefanten på 5 år malte dette fantastiske bildet med snabelen! *Imponert*

En av elefantene var lært opp til å sparke fotball

Basketball var han også en "racer" på!

Anine og Kamilla på elefantridetur i jungelen

En av de store tigrene lekte seg litt bak oss

Kamilla og Anine koser med den store tigeren!

Anine med den lille tigerbabyen som hodepute

Kamilla med den lille tigerbabyen som hodepute
Mandag 14. mars (Anine)
I dag startet dagen med forelesning. Det ble en ekstra lang forelesning med lunsj midt inni for at Levi skulle bli ferdig med alt pensumet som han hadde tenkt. På ettermiddagen var vi og hentet kjolene våre, og vi var veldig spendte på resultatet. Da vi fikk dem på oss var vi veldig fornøyde alle sammen. Kjolene satt akkurat som de skulle, og var akkurat slik vi ville ha dem. Overlykkelige gikk vi for å spise lunsj. På veien traff vi Tone, og hun ble med oss på en koselig restaurant hvor vi hadde lunsj. Vi var også innom Air Asia-kontoret for å høre hva som gjør at vi ikke kommer inn på våre flybilletter og får oppgradert bagasjen over nettet. Det var en enkel sak, og vi fikk det forklart. Likevel fikk vi det ikke til, og må nok bort igjen i morgen å ordne det. På veien tilbake gikk vi forbi en smoothibar hvor vi avtalte å ta kveldsmaten på. I mellomtiden las vi litt, pakket litt og satt litt på nettet. Klokken 9 møttes vi igjen for å ha smoothi, men da hadde de stengt. Vi endte i stedet opp på en irsk pub hvor vi koste oss med frukt og is. Før sengetid var det litt pakking og sortering av hva som skal sendes hjem i morgen.

Her er det endelig resultatet! Vi ble veldig godt fornøyde alle sammen
Tirsdag 15. mars (Anine)
I dag startet vi dagen med en tur på postkontoret for å få sendt hjem kjolene vi hentet i går. Vi sendte dem hjem med fly for at de skal komme hjem ganske fort. Etterpå var meg og Kamilla på Air Asia-kontoret for å oppgradere bagasjen vår. Ellers gikk tiden med til å lese litt. Før vi reiste til flyplassen hadde vi lunsj på restauranten ved siden av hotellet. På veien til flyplassen hadde vi fire små bussbiler, hvor vi fylte den ene med bagasje og de andre med folk. Det ble ikke plass til all bagasjen i den ene, så vi hadde en del bagasje i vår bussbil også. På veien til flyplassen står vi i ett kryss og plutselig kommer sjåføren ut og spør oss ”Tiger Wold? Tiger Wold?”. Vi ble litt stresset og forklarte fort at vi skulle til flyplassen. ”Airport? Oh, that is the other way, Tiger Wold is that way (peker til høyre), airport is that way (peker til venstre). Vi svarte fort ”Airport” og pekte til venstre. Da gikk det opp for han at vi skulle til flyplassen, og for oss at han faktisk hadde tenkt å kjøre oss til Tiger Kingdom! Dette resulterte i en god latter, og en god historie.